Search This Blog

Monday, June 27, 2011

KAU BUKAN GURU ! , ko binatang

         Johari seorang pensyarah subjek akuan yang aku paling sanjung dalam hidup aku . Johari juga aku sayang sebab sering mengambil berat terhadap kesulitan yang aku alami semasa dalam kuliah . Dia banyak membantu aku mengenal pasti kelemahan aku sendiri .
         " Saya perlu beransur , saya ada kelas " . Kalau kamu tak faham , malam ni saya terangkan bagaimana teori ini dapat dirungkaikan dengan beberapa rumus persamaan . Datanglah macam biasa .Oh ya , cantik jam tangan yang kamu hadiahkan sempena hari guru , saya terharu . Jawab johari sambil tersenyum manis .
        Aku tersengeh macam kerang busuk sebaik mendengar kata-katanya , aku berlalu dari pejabatnya. Tiga minggu dari sekarang , kami bakal menduduki peperiksaan akhir semester , lantas aku yang lembap subjet perakaunan x buang masa .Aku perlu lakukan lebih rujukan serta latih tubi untuk menjawb exam nanti .Tak apa , kita buat soalan yang mudah dahulu, kalau akaun kamu masih xseimbang , saya terang sekali lagi . Kata - kata nya halus , Johari selalu bersabar , kadang- kadang merah padam mukanya , namun bibir nya terukir senyuman .
       Itu lah senyuman paling manis penah aku lihat apabila kali pertama dia memberi tunjuk ajar di ruang tamu rumah kuartes didiaminya.Johari , sebenarnya masih bujang tapi suka bercampur dengan pelajar - pelajarnya .Selainmengajar dalam kelas , Johari sering menyertai kami dakam aktiviti luar kelas . Hibungan kami sungguh rapat kadang- kadang aku sudah mengapnya seperti abg kandung aku sediri.
     Mak and abah aku tggl nun jauh di selatan tanah air . Kadang- kadang kalo aku kesulitan wang belanja , johari la yang selalu menolong aku , maklum la nk mintak kat mak and abah , kau terkenangkan adk-adk yang masih bersekolah .Johari lah yang menjadi teman mendengar permasahan aku .Dia langsung tak loket untuk hulur sedikit wang untuk dipinjamkan , malah apabila au bayar balik dia menolak .Mulia sungguh hatinya .Namun begitu , ada juga mulut- mulut jahat yang dengki dengan aku .
     Darah aku menyirap apabila terdengar ejekan rakan- rakan baik aku  , " woi fatrhir , engkao aku tengok dah macam ank ikan johari jer . Dia kuar mana- mana pasti ajak ko ." Ni ko pergi rumah dia malam- malam ni apa bikin ? pojek " belakang " ker ? hahahahahhaha . Dush , beberapa das tumbukkan hingap kat muka muaz yang sedari tadi mengejek - ejek aku. Pucuk mencipta ulam mendatang , rasaka miaz , itu yang ko nak kan ? bedebah . Kerana pulut santan binasa , puihhh . Jangan sesekali ko cakap macam tu lagi , johari tu ko tengok je lembut  , xpi hatinya mulia , jagan ko cakap bukan- bukan paa pensyarah aku .Begitu keras amaran aku .Tak pasal - pasal terbalik meja belajar angkara mulut jahat nya .
       Y a, peristiwa bergaduh dengan rakan bilikku takkan aku lupakan sampai bila-bila .BEnar aku sering pergi ke rumah johari , xpi aku pergi untuk mengulang kaji pelajaran. Walaupun kata-katanya seakan memberitahu aku sesuatu ttg johari , aku langsung x endahkan .Memang benar zaman sekarang macam= macm hal yang aku baca di akhbar ttg masalah sosial , hubungan lelaki dengan lelaki sudah jadi seuatu yang normal , tapi aku tak rasa termasuk dalm golongan itu .
      Malam itu , seperti biasa aku bertandang lagi ke rumah johari sempena sambutan hari guru yang jatuh semalam.Aku mengucapkan terima kasih pada johari kerana banyak membimbing and mengajar aku .Malam itu , kami makan n minum juadah yang dibelikan johari bersama - sama . Selepas itu , kami berbual -bual kosong .Xpi entah kenapa malam itu mata aku sangat mengantuk , sukar hendak dibuka lalu aku tertido . Pagi itu , aku terjaga  , aku melihat johari tersenyum di sisi aku tanpa seurat benang pun.Aku merasa kesakitan yang amat sangat seperti disula.
    " Fathir , saya sayangkan awak , maafkan saya fathir ,saya terlalu sayangkan awak , saya rasa awak la yang paling saya sayang antara pelajar yang penah saya tiduri.Mari sayang......" Tiba - tiba aku bangun dan bertempik , ahh!!! , jahanam , ko bukan guru , ko la binatang , haramjadah , DUSH!!!! , PEnumbuk aku hinggap dimuka dia ... lantas aku pergi dari situ dengan menghempas pintu sekuat hati.......................

No comments:

Post a Comment